Rezultatele unui nou studiu al Universității de Stat din Carolina de Nord arată că și câinii suferă de același tip de encefalită autoimună ca și oamenii, potrivit unui comunicat al Colegiului de Medicină Veterinară. Rezultatele studiului, publicate doar în Journal of Veterinary Internal Medicine, pot duce la îmbunătățirea metodelor de screening pentru diagnostic și la tratamente mai eficiente pentru encefalita canină, spun cercetătorii.

„Să putem demonstra că și câinii suferă de encefalită autoimună specifică este într-adevăr o paradigmă”, spune Natasha Olby, MB, PhD, MRCVS, DACVIM, unul dintre autorii studiului și profesor de neurologie veterinară în statul Carolina de Nord. „În timp ce opțiunile de tratament vor rămâne aceleași, acum putem căuta mai multe ținte de anticorpi și vom putea să schimbăm diagnosticul de „ etiologie necunoscută”.

Encefalita autoimună, o reacție a sistemului imunitar împotriva creierului, este dificil de tratat la câini. De fapt, neurologii veterinari nu au putut să diferențieze numărul mare de cazuri non-infecțioase, referindu-se la acestea ca „meningoencefalite de etiologie necunoscută”.

„Când diagnosticăm encefalita în baza unui RMN și a puncției la nivelul coloanei vertebrale, efectuăm testarea pentru meningoencefalită infecțioasă. Dacă excludem infecția (care reprezintă doar o mică parte din aceste cazuri), rămânem cu un diagnostic de meningoencefalită de etiologie necunoscută. Acesta este un termen umbrelă pentru encefalita autoimună și tratăm acești câini cu imunosupresie ”, spune dr. Olby.

În medicina umană, cercetătorii au ajuns la o mai bună înțelegere a encefalitei autoimune. Acest lucru se datorează în mare măsură descoperirii anticorpilor la diferite proteine ​​de suprafață pe neuronii găsiți la persoanele cu encefalită. Encefalita receptorului N-metil-D-aspartat (NMDA), în care există anticorpi pentru receptorul excitator NMDA, este cea mai frecventă. Acum, chiar mai multe dintre aceste ținte proteice de suprafață au fost identificate, fiecare asociată cu o formă diferită de encefalită autoimună, potrivit comunicatului.

„În realitate, există probabil multe forme diferite de encefalită autoimună în care sistemul imunitar reacționează la diferite ținte din creier. În prezent, nu suntem în măsură să le distingem la pacientul viu. În timp ce tratăm toate cazurile cu imunosupresie, o mai bună clasificare a diferitelor forme de encefalită ne-ar putea permite să prezicem un prognostic mai bun și să reglăm un tratament optim pentru diferite boli”, spune dr. Olby.

Dr. Olby și echipa sa au folosit un test care depistează anticorpi împotriva a șase ținte neuronale diferite de suprafață implicate în encefalită autoimună la om pentru a testa lichidul cefalorahidian (LCR) de la câinii cu encefalită. Genele umane și canine pentru aceste ținte sunt practic identice, motiv pentru care un test uman funcționează eficient pentru câini, arată comunicatul.

Testul conține celule care exprimă proteinele țintă umane la niveluri ridicate și dacă există anticorpi împotriva acestor ținte în LCR, se vor lega de celule și le putem vizualiza cu o etichetă fluorescentă, spune dr. Olby.

În cele din urmă, cercetătorii au examinat LCR de la 32 de câini, atât cu boală neurologică inflamatorie cât și neinflamatoare.

Nouăsprezece din cei 32 de câini examinați au fost diagnosticați cu boală inflamatorie, dintre care trei au fost pozitivi pentru anticorpi la ținta receptorului NMDA. Cei trei câini au răspuns bine la terapia imunosupresivă, spun cercetătorii.

„O clasificare mai precisă a bolii poate oferi atât câinilor cât și oamenilor mai multe opțiuni pentru tratamente în viitor”, spune dr. Olby.

Material preluat si tradus de pe www.veterinarynews.dvm360.com.